Oplevering woning
Oplevering nieuwe vakantiewoning: checklist
U moet zich goed voorbereiden op de oplevering van de vakantiewoning, want tijdens deze eindinspectie dient u te controleren of alles is zoals contractueel vastgelegd. U kunt zich eventueel bij laten staan door iemand die kennis van zaken heeft, bijvoorbeeld een bouwkundige of een taxateur.
Neem een waterpas en meetlint mee. Noteer alles waar u vragen over heeft. Maak ook foto’s. Als u nu niet vastlegt wat eventuele tekortkomingen zijn, kan het moeilijk worden later te reclameren.
Hieronder gaan we in op enkele belangrijke aandachtspunten.
Water
- Is de hoogteverschil tussen de douchevloer en afvoerputje voldoende? Dat kunt u met een knikker testen. Of u kunt de kraan even openzetten en zien hoe het water naar het putje stroomt.
- Controleer of er een klemring in het afvoerputje zit, of er een hoofdkraan aanwezig is, en bekijk de waterverdeelkast. Dit is een soort groepenkast voor water. Dit kan wat ingewikkeld zijn, dus een deskundige kan nodig zijn om te controleren of aan de technische eisen is voldaan.
- De juiste hoogte van het toilet. Volgens de norm moet de hoogte tussen de 42 en 46 cm zijn.
- Controleer de tegels en voegen. Een holle klank kan duiden op niet goed gelijmde tegels, die later gemakkelijk kunnen breken.
- Er moet een waterbeveiliging (waterguard) geïnstalleerd zijn. Een waterguard is een lekdetector met automatische afsluiting van de watertoevoer.
Oppervlaktes
- Controleer alle oppervlakken op deuken en beschadigingen. Plaats een gekleurd stukje tape op de plekken die moeten worden hersteld.
- Controleer de ruiten op eventuele krassen of andere beschadigingen.
Vloeren en muren
- Controleer of de vloeren waterpas en de muren recht zijn. Er mogen geen bulten of deuken in de vloeren of muren zitten.
- Kraakt de vloer? Krakende vloeren kunnen veroorzaakt worden door spanning in de materialen. Dit moet in het rapport worden opgenomen.
- Controleer op kieren en scheuren langs de plinten. Dit kan komen doordat het houtwerk te vochtig was tijdens de bouw.
- Controleer alle deuren en ramen: deze moeten eenvoudig geopend en gesloten kunnen worden zonder te klemmen.
- Controleer kastdeuren. Kasten moeten aan de muur bevestigd zijn. Als dat niet het geval is, moet dit gerapporteerd worden.
Electra
- Controleer of het aantal stopcontacten en de plaatsing daarvan overeenkomt met wat is afgesproken. Een fornuisbeveiliging is verplicht, en doppen of eindpluggen moeten gemonteerd zijn op het buizensysteem (rør-i-rør).
- Controleer of brand- en rookmelders werken en of er blusapparatuur is geïnstalleerd.
- Controleer de ventilatie in de badkamer en keuken. Controleer of een klein papiertje aan het ventilatierooster blijft plakken. Als dit niet werkt, is het belangrijk om dit te melden.
- Controleer of de warmtebronnen werken, of het nu radiatoren, vloerverwarming, warmtepomp of elektrische paneelkachels zijn.
Balkon/terras
- Op het balkon of terras moet je controleren of de hoogte van de omheining voldoet aan de bouwvoorschriften. De hoogte moet tussen 1,0 en 1,2 meter zijn, afhankelijk van de verdieping waarop het balkon zich bevindt.
- Controleer de afvoer en afvoerroosters. Deze moeten goed bereikbaar zijn zodat ze eenvoudig schoongemaakt kunnen worden.
- In een appartementencomplex is het de taak van het bestuur om de gemeenschappelijke ruimten te controleren, zoals de entree, trappen, bergingen en buitenruimtes.
- In een nieuwe woning moet u controleren of de schoorsteenafwerking, dakgoten en regenpijpen correct zijn uitgevoerd.
- Trappen moeten leuningen aan beide kanten hebben.
Rapport na de eindinspectie
- Na de inspectie moet er een rapport worden opgesteld dat zowel door u als de projectontwikkelaar cq aannemer ondertekend moet worden.
- Maak schriftelijke afspraken over wat moet worden hersteld.
- Het is gebruikelijk om af te spreken dat de aannemer 14 dagen krijgt om de geconstateerde gebreken en tekortkomingen te herstellen.
- De woning moet vakkundig opgeleverd worden in overeenstemming met dat wat afgesproken is.
Daarna
- Als de fouten niet binnen een redelijke termijn (die kan worden overeengekomen) worden hersteld, moet je eerst bellen en vervolgens een e-mail sturen om ervoor te zorgen dat je melding gedocumenteerd is.
- Als een fout niet wordt hersteld, kunt u het bedrag inhouden dat nodig is om de fout te verhelpen. Bijvoorbeeld 10.000 kronen om een deur te repareren.
- Voordat u de woning overneemt, wordt de aankoopsom doorgaans gestort op de derdenrekening van de makelaar. U kunt de makelaar instrueren om een deel van het bedrag in te houden voor het herstellen van de fout.
- Als er onterecht geld wordt ingehouden, heeft de aannemer recht op vertragingsrente. Als het bijvoorbeeld gaat om een deur van 10.000 kronen, is het financiële risico gering.
Geschillen
- Een eventueel geschil kan worden voorgelegd aan een geschillencommissie, waar serieuze projectontwikkelaars en aannemers doorgaans bij aangesloten zijn.
- Als er fouten worden ontdekt ná de oplevering, moet u dit zo snel mogelijk schriftelijk melden. Wacht niet tot de inspectie na één jaar.
- Het indienen van een klacht dient binnen een redelijke termijn te gebeuren. Dit kan zo kort zijn als twee tot drie maanden. De verjaringstermijn is drie jaar na de oplevering. En vijf jaar na de oplevering is het te laat om een gebrek te claimen.